Skriftlig ansökan om återförsäljarkonto måste lämnas in och kreditkontroll kommer att genomföras för alla företag som ansöker om att öppna återförsäljarkonto med kredit. Om krediten godkänns öppnas ett återförsäljarkonto med tillhörande rabatt på våra produktlinjer enligt våra kategorier och kriterier för årligt avtag eller avtal.
Företag som inte uppfyller kraven för kredit kan istället betala mot förskottsfaktura.
Bristande efterlevnad av kreditperioden, upprepade förseningar i betalning och/eller uppskjutande av betalningar utan avtal kommer att leda till kreditstopp.
Återförsäljare med avtal får inloggning till företagsportalen där de kan se brutto- och nettopriser, lagerhållning och orderhistorik. Vid förfrågan kan vi leverera prislistor med listpriser per varumärke. Vi förbehåller oss rätten att ändra priser utan förvarning; i händelse av en prisändring som överstiger +/- 10 % kommer vi att meddela ändringen. Prisändringar gäller inte retroaktivt. Alla leveranstider som anges av oss ska betraktas som riktlinjer. Med leveranstid menas tidpunkten då varorna anländer till vårt lager. Tiden för plockning, packning och eventuell produktion tillkommer innan försändelsen lämnas över till transportören. När tid anges i antal dagar avses arbetsdagar, och transportörens tid läggs alltid till. Vi förbehåller oss rätten att avvika från angiven leveranstid utan närmare varsel.
BNC har försäljningspant i de sålda varorna som säkerhet för sitt krav på köpesumman med tillägg av ränta och kostnader. Våra betalningsvillkor för företag med avtal är netto 10 dagar kredit. Om betalningsfristen överskrids betraktas detta som ett kontraktsbrott och företagets konto sätts på kreditstopp tills alla fordringar är fullt betalda inklusive ränta och kostnader. Räntor och avgifter beräknas för alla fordringar som överskrider förfallodagen/betalningstiden och faktureras i alla fall vid försening. Räntesatsen enligt gällande satser räknas från förfallodagen.
BNC har avtal med Bring. Alla paket skickas med Bring om inte annat är överenskommet. Alla sändningar faktureras till transportörens vägledande pris om inte annat är överenskommet.
Reklamation ska göras skriftligt, och innan fel meddelas till BNC bör återförsäljare/kund undersöka om felet beror på förhållanden på kundens sida, t.ex. monteringsfel, felaktig användning av produkten eller andra delar på fordonet som orsakar bristen. Om kund/återförsäljare kan styrka att produkten inte fungerar som BNC/producenten beskrivit, måste detta meddelas skriftligt till BNC. Kunden förlorar sin rätt att göra en brist gällande om inte meddelande ges till BNC inom rimlig tid efter det att felet upptäcks eller borde ha upptäckts.
Åtgärd: BNC ska så snart som möjligt vidta åtgärder för att rätta till bristen. Om kunden på eget initiativ vidtar åtgärder för att åtgärda bristen utöver vad som avtalats med BNC, betalar inte BNC dessa kostnader. Om vi ska skicka ut nya varor innan kontroll och godkännande av reklamation, sker detta som en vanlig order och faktureras enligt våra villkor. Produkten med fel eller brist måste sedan skickas till oss för kontroll. Vi förbehåller oss rätten att skicka vidare produkten till tillverkaren för kontroll innan eventuell godkänd reklamation. Vid godkänd reklamation krediteras varan. BNC lämnar ingen garanti eller ansvar för det arbete som utförs av återförsäljare/verkstad/kund.
Ångerfrist: Ångerrättslagen gäller endast vid konsumentköp.
BNC godkänner retur endast efter överenskommelse, och begäran om retur måste framställas skriftligt till info@bncnordic.se med artikelnummer och önskat antal för retur. Det måste finnas en returorder för godkänd retur, denna tillhandahålls av BNC och måste följa med returvarorna/returpaketet. Vid godkänd retur debiteras en avgift på minst 20 % (på återförsäljarens nettopris) för att täcka hantering, registrering, lagerkostnader, omförpackning, märkning och andra kostnader. BNC godkänner inte retur av varor äldre än 2 månader från inköpsdatum till datum för returbegäran. Vid godkänd retur ska kunden stå för frakt. Överenskommen retur får endast skickas med företagslösning dörr-till-dörr. BNC hämtar inte paket på posten/ombud. BNC kan hjälpa till med fraktetikett/val av transportör. BNC godkänner inte returer av specialvaror och specialbeställda varor. Exempel: produkter för racing, specialbyggda produkter, fjädrar och stötdämpare för racing, stora bromssatser, racingbromsbelägg, bromsskivor för banracing samt kampanj- och partivaror.
Ett återförsäljaravtal/rabattavtal löper normalt i 1 kalenderår om inget annat avtalats. Avtalet kan ändras eller avslutas utan förvarning om återförsäljaren bryter mot villkoren, t.ex. betalningstider. Vid oförutsedda händelser på marknaden, prisändringar eller liknande förbehåller sig BNC rätten att ändra avtalet, dock med förvarning.